Finn oldemor på nettet!

august 30th, 2010  |  Published in Historikertips

Har du lyst å finne ut noe om dine egne oldeforeldre, eller er du nysgjerrig på hvem som bodde i huset ditt for hundre år siden? Da kan Digitalarkivet (digitalarkivet.no) være et lurt sted å lete.

Digitalarkivet er Arkivverkets tilbud av digitaliserte, søkbare kilder. Arkivverket samler gamle bøker og papirer av alle slag. Blant annet finnes det kirkebøker hvor alle som døpes og begraves blir skrevet inn i, brev som rike og fattige har skrevet til Kongen og Statsministeren og gamle kart over Norge. At disse bøkene og kartene er digitalisert, betyr at de er lagt inn på datamaskiner og at alle som har en datamaskin og Internett kan se dem. At de er søkbare betyr at man kan bruke dem til å lete etter kjente mennesker og steder. I tillegg er dette gratis og tillatt for alle. Dette igjen betyr at for eksempel din klasse kan søke etter brev, bøker og kart som handler om stedet eller menneskene der dere bor.

Hvor mange elever finnes det i Norge?

Noe som er veldig bra med Digitalarkivet, er at det kan brukes til å lete etter mennesker som har levd før. Dette kan du gjøre fordi Digitalarkivet også inneholder folketellinger. En folkeopptelling er en opptelling av alle mennesker som bor i et land; barn og voksne, unge og gamle. Folketellinger brukes for å vite hvor mange mennesker som bor i et land. Blant annet kan det være lurt å vite hvor mange eldre mennesker som lever i landet for å kunne bygge nok eldrehjem, men det kan også være lurt å vite hvor mange barn det finnes i landet for å kunne bygge nok barnehager og skoler.

I dag får man vite dette ved å sende ut konvolutter med mange ark og spørsmål om hvor gammel man er, hva man heter, hvor man bor og hva man gjør på. Før i tiden sendte man ikke brev, men personer som gikk fra gård til gård og hus til hus og skrev ned hvor mennesker bodde, hva de het, hvor gamle de var og hva de gjorde på.

Hvem var elleveåringene i Bergen i 1865?

Folketellinger gjennomføres med jevne mellomrom, og noen av disse har blitt lagt inn på datamaskiner for at man skal kunne finne ut hvem som har bodd før på et sted. En måte å gjøre dette på, er å søke etter en persons navn og se hvem som dukker opp. En annen måte er å søke etter et sted, og se hvilke mennesker som levde der for kanskje hundre år siden. Det er dette vi har gjort for å finne ut hvilke elleveåringer som bodde i Bergen da det var folketelling i 1865.

På samme måte kan du for eksempel lete etter din tippoldemors navn eller hennes adresse, hvis du vet hvor hun bodde. Hvorfor ikke forsøke selv? Få med deg en voksen og trykk på for eksempel kirkebøkene-knappen som står på venstresiden av dataskjermen eller på et av årstallene oppe i skjermbildet, og se hva som skjer. Kanskje du finner ut hvem som bodde i ditt hus eller din leilighet før deg?

Comments are closed.